E-sport wkracza w nową erę. Międzynarodowy Komitet Olimpijski ogłosił utworzenie Olympic Esports Games – osobnych zawodów pod egidą MKOl, które zadebiutują w 2025 roku w Arabii Saudyjskiej. Wydarzenie to będzie organizowane co dwa lata, pomiędzy letnimi a zimowymi igrzyskami olimpijskimi. Sprawdź, jak będzie wyglądała ta sportowa rewolucja.
Droga do olimpijskiego uznania
E-rozgrywki już od dłuższego czasu próbują wywalczyć sobie miejsce w świecie sportu. Przeciwnicy tego pomysłu podkreślali, że siedzenie przed komputerem trudno nazwać prawdziwym sportem. Jednak profesjonalizacja zawodników i ogromne zainteresowanie kibiców sprawiły, że MKOl dostrzegł potencjał tej dyscypliny.
Statystyki mówią same za siebie – globalna liczba widzów e-sportu przekracza już 577 milionów osób, a średni czas oglądania transmisji to ponad 6,5 godziny tygodniowo. Popularność elektronicznych rozgrywek rośnie z roku na rok, podobnie jak zakłady, co skłoniło MKOl do podjęcia przełomowej decyzji.
Zasady i ograniczenia
MKOl postawił jasne warunki – na zawodach nie zobaczymy gier zawierających przemoc. W programie znajdą się między innymi:
- archery (Tic Tac Bow);
- baseball (WBSC eBaseball);
- kolarstwo (Zwift);
- szachy;
- taniec (Just Dance);
- sporty motorowe (Gran Turismo 7);
- żeglarstwo (Virtual Regatta);
- taekwondo;
- tenis.
Szczególny nacisk położono na gry, do których potrzeba strategicznego myślenia oraz sprawności fizycznej w technologii VR. Każda z dyscyplin będzie miała własny system kwalifikacji i standardy techniczne.
Polska na e-sportowej mapie
Polski rynek e-sportu dynamicznie się rozwija. Nasz kraj jest jednym z najmocniejszych ośrodków e-sportowych w Europie – spośród 38,6 mln mieszkańców aż 6,1 mln to miłośnicy e-sportu. Powstają u nas profesjonalne drużyny, centra treningowe i akademie szkolące młode talenty. Polski Związek Esportu aktywnie współpracuje z międzynarodowymi organizacjami, by dać rodzimym zawodnikom możliwość udziału w prestiżowych zawodach.
Jak wygląda przyszłość e-sportu na olimpiadach?
Arabia Saudyjska, która podpisała 12-letnią umowę na organizację zawodów, intensywnie przygotowuje infrastrukturę. Powstają nowoczesne areny e-sportowe wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt. MKOl planuje stworzyć nową strukturę organizacyjną, oddzielną od tradycyjnych igrzysk olimpijskich.
Technologia VR i AR zmieni sposób, w jaki kibice będą doświadczać rozgrywek – planowane są interaktywne strefy dla widzów oraz możliwość oglądania zawodów z perspektywy zawodników.
Profesjonalizacja dyscypliny
Zawodnicy e-sportowi trenują pod okiem profesjonalnych sztabów szkoleniowych. W skład zespołów wchodzą psychologowie, dietetycy i trenerzy przygotowania fizycznego. Największe organizacje inwestują w centra treningowe przypominające profesjonalne ośrodki sportowe. Rozwija się również system edukacji e-sportowej, łączący tradycyjną naukę z przygotowaniem do zawodowej kariery w e-sporcie.
E-sport nie stanie się dyscypliną tradycyjnych igrzysk olimpijskich, ale zyskał własne, prestiżowe zawody pod egidą MKOl. To historyczny krok w rozwoju tej dyscypliny, który otwiera nowe możliwości dla zawodników i całej branży.
BETFAN sp. z o.o. to legalny polski bukmacher, posiadający zezwolenie Ministra Finansów. Hazard wiąże się z ryzykiem. Gra u nielicencjonowanych podmiotów jest nielegalna i podlega karze